torsdag 17 februari 2011

S:t Eriks Vårlager

Det var längesedan jag provade något från den flygande ölmakerskan Jessica Heidrich eget märke S:t Eriks. Detta har mest berott på att jag har varit allmänt skeptisk mot dessa öl då jag tycker att de har varit ganska intetsägande efter att ha provat bland annat S:t Eriks Pilsner och S:t Eriks IPA.

När jag botaniserade bland nyheterna i förrgår såg jag dock denna flaska med S:t Eriks Vårlager och började genast snegla på etiketten som sa; "Vårlager fylld med Simcoe och en massa vårkänslor", och ärligt talat, vem kan tacka nej till simcoe och en massa vårkänslor? Inte jag iaf!

Vätskan har en klar ljusgul färg med ett en och en halv finger högt vitt skum. Skummet lämnar lätta rester på glasets insida.

Aromen lovar gott med tydliga inslag av grapefrukt, gräs och lemon curd samt en bakgrund av nybakat franskbröd. Det doftar mer humle än väntat, något som gör mig glad.

Smaken är en liten besvikelse då det känns som att man mäskat in vid för hög temperatur. Det blir ungefär som när man har stoppat en tepåse i munnen dvs. munnen känns torr och man blir nästan sträv på tungan. Detta är synd, för det finns en hel del trevliga inslag av grapefrukt och citron någonstans i bakgrunden.

Ölet är medeltunt med en hög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och lätt stickiga.

Nej, det här var inte det roligaste jag druckit. Det finns helt klart potential någonstans därinne men det är något som gör att det här ölet känns... underligt. Som avslutning undrar jag vad som hände med de stilrena genomskinliga etiketterna? Dessa känns bara utdragna och konstiga och passar inte flaskans fina form.

Betyg? 2,4 av 5.

Pris: 15:50 kr för 33 cl på Systembolaget.

7 kommentarer:

  1. Ytterligare ett av St eriks öl som går under epitetet " käääässss "
    / Arga Djävulen

    SvaraRadera
  2. Långt kokad bitterhumle (typ FW) ger väl en behagligare beska har jag för mig? Rätta mä!

    /Duke Lukem

    SvaraRadera
  3. @Duke Lukem: Självklart har du rätt, det är givetvis när man mäskar in malten vid för hög temperatur så att en massa tanniner frigörs som "tea bag"-effekten uppstår. Det är jag som rört ihop begreppen.

    Har ändrat nu. :)

    SvaraRadera
  4. Hoppade över den här ölen och det är jag glad för nu.

    SvaraRadera
  5. Håller med . .Aromen var riktigt trevlig men vilken besvikelse resten var. (ja som alla andra S:t Eriks)

    SvaraRadera
  6. Tycker inte att den var så farligt illa som nu betygsatt den. :P Jag skulle nog sträcka mig över 3, upp mot en 3,5 i alla fall. Ganska frisk smak ändå tycker jag,

    SvaraRadera
  7. håller inte med. fann ölen helt ok. st eriks i stort har varit bra. smakerna finns där men kroppen och munkänslan är inte helgjuten precis (t ex den ofta klena kolsyran). ändå bland de bättre lagerölen på sb. o ipan är utmärkt.

    SvaraRadera