söndag 10 april 2011

Fuller's Vintage Ale 2008

Ibland börjar man fundera lite kring ölen man har hemma i ölkällaren. Hur länge bör man lagra dem? När passar det att dricka den? Var ska man prova den?

Ja, den sista kanske inte spelar så stor roll, men de två första tycker jag högst relevanta. De enkla svaren på frågorna är såklart - hur länge du vill och när du vill, men det känns som att vissa öl passar bättre vid olika tillfällen osv. Igår var ett sådant tillfälle. Jag och David träffades lite spontant för att prova lite olika öl (recensioner kommer) och jag sa: Varför inte prova en Fullers Vintage Ale 2008?

Och så blev det. Det är en english strong ale på 8,5% brygd med Marris Otter-malt och humlad med Northdown och Challenger det handlar om. Enligt bryggeriets bäst-före datum går den ut i slutet av detta år, men bryggeriet själva påpekar att den tål att lagras betydligt längre än så.

Hursomhelst, dags för en recension!

Den djupt bärnstensfärgade vätskan med ytterst små mängder jästfällning har ett medelstort ljusbeiget skum. Skummet lämnar inga rester på glasets insida.

Doften rejält vinös med inslag av torkade frukter och jordgubbsmarmelad. Det finns också inslag av honung och lätt träiga toner, detta trots att den inte är lagrad på ekfat eller liknande. Det som präglar doften generellt är att det känns "åldrat" på ett bra sätt.

Smaken är en lätt besvikelse efter den maffiga vinösa doften. Här är det malten som står i centrum med en rejäl bakgrund av karamell och toffee med lätta inslag av torkade frukter och jordig humle.

Vätskan är fyllig och kolsyrehalten är relativt låg. Bubblorna är små och mjuka.

Skulle jag beskriva ölet med ett ord så blir det - lyxigt. Detta till trots så är jag inte helt övertygad, och jag tycker att det är lite för endimensionellt för att jag ska bli sådär riktigt exhalterad. Kanske kan längre lagring förhöja upplevelsen något, men samtidigt tycker jag att Fuller's har betydligt bättre öl i sin portfölj.

Betyg? 3,8 av 5.

Pris: 59:- för 50 cl på Systembolaget. Slutsåld sedan länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar