måndag 11 april 2011

Rodenbach Vintage (2008)

Intressant nog blev det ytterligare ett "årgångsöl" från 2008 på provningen i lördags. Rodenbach Vintage kom ju dock på Systembolaget den första mars i år, så den har ju inte behövt stå och samla damm i något av våra skåp så länge som den Fuller's Vintage vi också drack. Jag gillar belgiska suröl - både lambic och flamländska rödöl - även om den förstnämnda kategorin oftast faller mig mer i smaken än den typ som nu skall recenseras.

Vätskan är djupt rödfärgad med ett litet smutsvitt skum. Det fastnar inte några skumrester på glaset.

Doften är framförallt dominerad av syrliga körsbär och vinäger. Det finns också vissa inslag av plommon och ek. Överlag känns det tämligen vinöst, med både aningar om att det kommer finnas en viss sötma samtidigt som det kommer vara surt.

Smaken är mycket riktigt både söt och sur. I början känns sötman och litet plommontoner, innan det genast blir betydligt syrligare och torrare. Inslagen av vinäger blir allt tydligare efter tag, men tack vare att det finns en viss sötma så blir det ganska balanserat ändå - även om jag tycker att den rejäla vinäger-syrligheten stundom blir för mycket. Lätta spår av ek kan också förnimmas i smaken.

I munnen känns ölet medelfylligt, kolsyran är relativt mjuk med små bubblor.

Helt klart gott, även om jag kan tycka att 37,5 cl är lite för mycket när det kommer till sådan här öl (delade den med Fredrik, men det skulle inte skada att vara en person till). Frågan är dock om det är så prisvärt i jämförelse Grand Gru, som ju finns i ordinarie sortimentet nu. Jag tycker nog inte det, men jag ångrar samtidigt inte att jag köpte en flaska för att prova.

Betyg: 3,7 av 5.

Pris: 85 kronor för 75 cl på Systembolaget. Det finns ett fåtal flaskor kvar ute i landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar