lördag 11 juni 2011

Oppigårds Pale Summer Ale

Oppigårds Pale Summer Ale är ett av de öl som finns i Systembolagets sommarsortiment. Med tanke på att bryggeriet skämt bort oss med ett flertal goda öl tidigare (där Amarillo väl kan ses som pricken över i:et) plockade jag på mig en flaska när jag var förbi Systembolaget i Karlstad idag.

När jag häller upp ölet i glaset möts jag av klar gyllene vätska. Skummet är medelstort och lämnar inte så mycket rester på glaset.

Doften har framförallt spår av kåda, tallbarr och grapefrukt. En hel del aprikos och toner av kakaktig malt märks också. Typisk amerikansk pale ale-doft om än inte världsklass.

Smaken är dominerad av talbarr, grapefrukt och en rejäl, nästan skarp beska. Det finns aningar av fruktigare aprikos- och apelsintoner i bakgrunden, men det är framförallt de lite "råare" inslagen som dominerar. Utöver humlen och fruktigheten finns det även en lätt maltig karamellig touch på ölet, även om den inte riktigt balanserar den skarpa beskan.

Kroppen är medelfyllig och kolsyran är låg till medelkraftig.

Ett helt okej öl, men inte bland Oppigårds bästa. Bryggeriet håller dock en hög lägstanivå och det är även det här ölet ett tecken på. Utan att det har det lilla extra, så är det ändå ett stabilt öl.

Betyg: 3,4 av 5.

Pris: 25,50 för 50 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar