onsdag 7 september 2011

Inget för ammande mödrar?


Danska Beer Here drivs av den förre Ølfabrikken-bryggaren Christian Skovdal Andersen, som ju dessutom har ett nytt projekt nere i Sydafrika (och numera Namibia?) vid namn Bierwerk. Just Beer Heres öl bryggs ofta vid Søgaards Brygghus, vilket även är fallet med Høststout - annars känd som Ammestout - som jag skall recensera här nedan.

Eftersom den svenska alkohollagstiftningen knappast skulle tillåta ett öl med en såpass provocerande etikett (eller namn för den delen) som den för Ammestout så fick ölet både ny etikett och nytt namn inför släppet på Systembolaget ('Høst' kan dessutom, om jag känner Systembolaget rätt, varit ett krav för att passa in i höstsläppet).

Ur flaskan forsar en närmast svart vätska som i glaset bildar ett medelstort, brunt skum. Ölet lämnar en del rester på glaset.

Doften har framförallt inslag av kaffe, rostad malt och mjölkchoklad. Det finns också rökiga inslag, även om de är tämligen lätta, samt lite spår av lakrits. En småinjudande doft helt klart - ungefär vad jag väntat mig.

Smaken går i samma stil, men har framförallt lite mer brända toner som kommer fram en aning mer än i doften. Kaffe och mjölkchoklad återfinns dock även här. Det finns en viss sötma, även om den försvinner en aning bland kaffeaktiga, nästan litet syrliga, tonerna. Ölet avslutas med en lätt, men ändå kännbar, beska.

Kroppen är medelfyllig med en mjuk kolsyra. Överlag är munkänslan ganska len.

En helt klart trevlig och lagom stark stout, även om den inte sticker ut. Det känns dock som ett öl som är värt att prova en gång, men som man klarar sig utan att dricka igen (nu klarar man sig säkerligen bättre utan öl och alkohol över huvud taget - men ni förstår vad jag menar...). Hursomhelt så är det ändå ett öl jag rekommenderar!

Betyg? 3,7 av 5!

Pris: 37,50 för 50 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar