torsdag 15 september 2011

Stallhagen Baltic Porter

Först och främst vill jag passa på att tacka min far som var snäll och köpte med sig denna flaska på en tur till åland, tack pappa. Baltisk porter är inte direkt något som vi är bortskämda med på Systembolaget, vilket är lite synd då det finns många goda inom stilen. Stallhagen Baltic Porter ligger på 7% och är bryggd med rökmalt.

Jag kör på direkt med en recension!

Den mörkt rödbruna vätskan är på gränsen till svart med ett medelstort smutsvitt skum. Skummet lämnar inga rester på glasets insida.

Kaffe, tång, mörk choklad och en lätt rökighet dominerar doften. Det finns även lätta inslag av torkade frukter och en lätt jordig humlearom.

Smaken är lite lättare än vad doften antyder men medan vätskan värms upp i glaset kommer det fram en hel del trevliga inslag av kaffe, mörk choklad och en lätt rökighet. Det hela rundas av med något som jag tycker påminner om tång eller salta havsstänk.

Ölet är medelfylligt med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Det här var inte så dumt, men extremofil som jag är tycker jag att de kunde ha tagit ut svängarna ännu mer och kanske ökat på alkoholhalt till 8,5% just för att få en lite kraftigare känsla. Något som jag verkligen skulle vilja prova till detta öl är skaldjur, det tror jag skulle fungera riktigt bra!

Betyg? 3,7 av 5!

Pris: Gåva, ej tillgänglig på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar