onsdag 19 oktober 2011

Krušovice Imperial 12°


Någon vecka innan Stockholm Beer & Whisky Festival fick jag ett paket (tack för det!) från Krušovices presskontakt här i Sverige. Det innehöll ett glas, två öl och en fribiljett till festivalen. Ett av dessa öl recenserade jag här. Nu är det alltså dags för nummer två, den tjeckiska pilsnern Krušovice Imperial 12°, att bedömas.

Ölet är klart gyllenfärgat med ett medelstort vitt skum. Ölet lämnar inte så mycket rester på glaset.

Doften är framförallt maltigt brödig med typiska inslag (för tjeckisk pilsner) av smörkola. Det finns också litet lätt humligt gräsiga toner, även om de ligger litet i bakgrunden.

Smaken går i samma stil där malten tillsammans med de lätta smörkola-inslagen spelar huvudrollen. Det finns dock en viss beska som balanserar ölet och lätta inslag av gräs som kan skönjas i bakgrunden. Vissa (men definitivt inte stora) aningar av metall finns också.

Kroppen är lätt med en ganska kraftig kolsyra. Bubblorna är relativt stora och något stickiga.

Hm. Ungefär vad jag väntat mig. En ren, lättdrucken tjeckisk pilsner som fungerar att dricka, men som å andra sidan inte sticker ut. Lite som Starobrno (eller annan tjeckisk pilsner som är vanlig här i Sverige). Det är inget fel - klart drickbart, men jag föredrar helt klart någon mikrobrygd lager om jag är sugen på den här typen av öl. Även om det här är ändå är bättre än till exempel skandinavisk standardlager.

Betyg: 2,9 av 5.

Pris: Det här var en gåva. Ölet finns dock i 50 cl-burk för 14,50 kr (+pant) på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar