onsdag 5 oktober 2011

Stockholm Beer And Whisky del 3

Ja, var var vi nu? En liten stund efter ölbloggarträffen befann vi oss vid Nynäshamns Ångbryggeris monter. Där serverade de ofiltrerade, självrunna versioner av Pickla Pils och Landsort Lager vilket kändes som ett måste att prova. Båda två var goda, även om Pickla stod ut lite mer med sin kraftigare beska. Väldigt färskt var det - faten hade tydligen tappats på torsdag morgon! Lite senare återkom jag och smakade på Tjockholt Tjinook, vilket var en trevlig, humlig och lättdrucken lager.

Samtidigt som vi hade några droppar Pickla kvar i våra glas styrde vi kosan mot montern med det jättefat ofilterad Pilsner Urquell som släpats hit från Tjeckien. Jag blev inte besviken - det är ett fräscht och välbalanserat öl, men å andra sidan tycker jag nog att Pickla är minst lika god. Trevligt att ha provat hursomhelst!

En stund senare befann sig Fredrik och jag vid Södra Maltfabrikens monter. Det var första gången bryggeriets öl fanns tillgänglig utanför de egna lokalerna och här valde jag att prova en Initial Pale Ale medan Fredrik tog en Poking IPA. Stabila öl helt klart, även om jag nog skulle behöva inta ölen i lugn och ro hemma eller på någon krog för att ge ett rättvist omdöme. Hoppas jag stöter på dessa öl igen!

Ängö Kvartersbryggeri är inte lika nya som Södra Maltfabriken, men lika nya för mig då jag inte haft möjlighet att prova öl från det Kalmarbaserade bryggeriet tidigare. Ett prov av Södvik Säsong 2011 intogs efter en kort stunds funderande och det visade sig vara en lagom trevlig och fräsch saison.

Ace of Spades 2011 kändes också som ett måste när man stod vid Sigtuna Brygghus monter. Tyvärr kändes det alltför starkt och obalanserat för tillfället. Synd, då förra årets version var mycket god. CPH Black Oak fick tyvärr också samma omdöme - rätt så spritig, åtminstone för min smak.

Jämtlands stod placerade i närheten av Sigtuna, och här testade Fredrik lite Black IPA, som jag smakade lite på. Inget sensationellt, men helt okej blev mitt inte alltför tidsödslade omdöme.

Snart återvände vi till Oppigårds monter där det provsmakades en trevlig Ekporter 2011 samt Klassisk IPA. Klassisk IPA var förstås betydligt mer engelsk än amerikansk, där balansen mellan malten och humlen gjorde sitt. Beroende på situationen kan man helt klart uppfatta det här ölet som lite tråkigt; men jag gillade det hursomhelst.

Snart återvände vi till montern där vi startade, det vill säga hos Brill & Co, där vi dessutom provade kvällens höjdpunkt: Mikkeller Nelson Sauvignon. Rent spontant så kändes det som ett av de bättre och intressantaste Mikkeller-öl jag provat! Lätt syrlig, med svaga (men inte överdrivna) brett-toner samsades med en härlig Nelson Sauvin-karaktär (krusbär, druvor) och intressanta toner från vitvinsfaten. Ett oerhört gott öl helt enkelt!

Appropå Nelson Sauvin så provades det, vid Brewery Internationals monter, även det nya Schneider-ölet Mein Nelson Sauvin. Ett öl jag hoppas få återkomma till någon annan gång för det här var minsann också riktigt trevligt! Nelson Sauvin - så otroligt trevlig humle!

Det provades ett antal öl till, men minnet är lite luddigt. Inte för alkoholen (i år höll jag mig på en hyfsat anständig nivå och lämnade tämligen tidigt), men för att det lätt blir massa smakprover, tjöt och så vidare.

Efter festivalen blev det ett kort besök på Akkurat där det intogs lite Cantillon Lou Pepe Kriek och käk (jag åt Akkurats Bacon & Cheeseburger och Fredrik Hjort Bourguignon). Både ölen och maten var väldigt god, men mat- och dryckeskombination var väl inte den mest ultimata (valde dock ölen först, innan jag kom på att jag var hungrig). Egentligen hade vi tänkt beställa in något mer, men vi var båda trötta efter resande och mässbesök så vi valde att ta notan och bege oss mot vandrarhemmet. Överlag var det dock en lyckad dag - förhoppningsvis blir det mer tid över till pubbesök i Stockholm någon annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar