tisdag 29 november 2011

Julkryddmix från San Fransisco

Anchor Our Special Ale (eller Christmas Ale som den också kallas) är ett av de mest långvariga amerikanska julölen. Ölet har funnits i USA ändå sedan 1975 och här i Sverige har ölet blivit en årligen återkommande säsongsnyhet sedan ett antal år tillbaka (hur länge har jag inte riktigt koll på). Receptet varierar en aning från år till år - men alkoholhalten ligger alltid på måttliga 5,5%.

Redan när jag öppnar känner jag en julig doft som främst drar åt ingefära. I glaset är ölet mörkt rödbrun med ett litet men stabilt smuttsvitt skum. Ölet lämnar lätta skumrester på glaset.

När jag sedan doftar närmare på ölet finner jag framförallt ingefära, men även lite nejlika, muskot och kanel. Det finns också inslag av apelsinskal, spår av tallbarr och lite ljusare choklad. Juligt, minsann!

Smaken är framförallt dominerad av ingefära och andra andra kryddor såsom muskot och nejlika. Bakom detta döljer sig en lättrostad maltbas av ljus choklad och litet mer uppfriskande toner av citrus och apelsinskal. Ölet har en lätt sötma och inte särskilt mycket beska.

Munkänslan är relativt lätt, men samtidigt otroligt len med mjuk kolsyra. I det här fallet gillar jag den lite lättare kroppen - och det är ju trots allt ett öl på endast 5,5%.

Hm... ja, det här var inte så tokigt egentligen. Jag tror aldrig att jag kommer jubla alldeles hysteriskt över sådana här kryddiga julöl, men jag tycker samtidigt att det är ganska gott och det här är ett av de bättre exemplaren som finns därute. Julkänslan finns åtminstone där.

Betyg: 3,5 av 5.

Pris: 25,50 för 355 ml på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar