torsdag 24 november 2011

ÖÖWF Del 4: Nynäs igen, Great Brands, Midvinterblot och en sista skvätt Konjaks!


En heltrevlig Amerikansk Pale Ale från Nynäs.

Så har vi kommit till den fjärde och sista delen i vårt inläggsserie om Örebro Öl & Whisky Festival 2011. Det blev ytterligare ett besök hos Nynäshamns Ångbryggeri. Jag provade Valsviken Vinterporter som nu hade stått till sig något år. Jag tycker den är oerhört välbalanserad och len - precis som jag vill ha en imperial porter. Fredrik tog ett smakprov av Ålö Ale som jag också smakade litet på. Helt klart ett stabilt och faktiskt ett Nynäs-öl jag missat att prova förut.

En schysst Scotch Ale!

Great Brands var på plats med ett stabilt utbud av amerikansk hantverksöl. Efter litet funderande vid montern bestämde Fredrik sig för att ta en Oskar Blues G'Knight medan jag tog Old Chub från samma bryggeri, vilket en glad Jugge hällde upp. Old Chub är helt klart ett väldigt maltigt, trevligt och välbalanserat öl och G'Knight är något av en motsats med sina uppfriskande citrustoner från humlen.

Imperial Red eller Imperial IPA? Sak samma, gott var det!

Efter detta blev det ett litet smakprov av Sigtuna Midvinterblot. Helt okej öl i mitt tycke, även om det spontana intrycket var att det saknade litet av den där rostade karaktären jag gärna vill ha samtidigt som det kanske inte hade mognat och fått en sådan där lenhet som exemplevis Valsviken bjöd på.

Det började snart bli dags att dra sig hemåt. Närke hade dock kopplat på ytterligare ett fat med Konjaks! Stormaktsporter och som avslutning fick det bli några droppar av detta utomordentliga öl. Visst, det är inte riktigt så bra som Kaggen! men fortfarande väldigt trevligt.

Slutligen vill vi tacka alla utställare och arrangören för en utmärkt festival. Ser fram emot ett återbesök nästa år igen!

3 kommentarer:

  1. Jag drack en hel del Old Chub när jag var i USA i höstas. Den bästa scotch alen jag druckit tror jag.

    SvaraRadera
  2. Kul att ses igen grabbar.
    Keep up the good work som vi säger på ren svenska.

    SvaraRadera