lördag 3 december 2011

Öl och mat i kombination del 6: Italienska köttbullar och belgisk witte


Det finns de öl och mat kombinationer som är självklara och så finns det de som är mindre självklara. När jag idag bestämde mig för att laga en maträtt jag aldrig lagat förut, italienska köttbullar i tomatsås, satt jag länge och funderade på vad som skulle passa att dricka i ölväg. Min grundtanke var kontrast.

Hursomhelst, låt oss börja med köttbullarna! Efter att ha spanat runt efter lite recept bestämde jag mig helt enkelt för att plocka lite här och var och lägga till lite själv. Såhär gör du:

Köttbullar:
500 gram blandfärs
1-2 skivor gammalt lantbröd
1 ägg
0,5 dl mjölk
3 matskedar fint riven parmesan
1 klyfta vitlök
1 tesked oregano
Salt & Peppar

Smula sönder brödet och blanda med ägget, mjölken, parmesanen, vitlöken och kryddorna. Blanda alltihop och gör cirka 20 köttbullar i lagom storlek. Stek dem så de får en liten yta och lägg dem sedan åt sidan.

Tomatsås:
500 gram passerade tomater
1 matsked tomatpuré
1-2 matskedar oxfond
1 finhackad lök
2 klyftor vitlök
1 tesked sambal oelek
1 matsked oregano
1 tesked basilika
1 tesked socker
Salt & Peppar

Fräs löken och vitlöken tills de börjar svettas, pressa i tomatpurén och blanda runt och fräs någon minut. Tillsätt sedan de passerade tomaterna, oxfonden och kryddorna. Låt puttra i några minuter och tillsätt sedan köttbullarna och låt puttra ytterligare i 10-15 minuter. Ställ åt sidan. Nu är det dags att koka lite färsk pasta. Servera.


Hursomhelst, tillbaka till ölen, jag ville ha något fräscht men som samtidigt rent kraftmässigt kunde matcha maten. Efter att ha tittat i mitt eget ölförråd och inte hittat något lämpligt knallade jag ner till det lokala Systembolaget och fick syn på La Trappe Witte Trappist - den fick det bli!

Nå hur blev det då? Det blev faktiskt oväntat bra, tomatsåsen har mängder med olika smaker, såväl salt och syrligt som kryddigt och sött. Witten bryter in bra och gör hela maträtten lite fräschare då det annars kan bli lite tungt. De citrusaktiga inslagen i ölet bryter fint med tomatsåsen och den lätta chilismaken av sambal oeleken. En trevlig och oväntad kombination, men den där riktiga wow-faktorn uteblir på grund av en lite för kraftfull korianderton i ölet.

2 kommentarer:

  1. Hi you are doing a great job. i was looking for this information. i found it on your page its really amazing. I like that information. I am sure that these are your own views. They are really awesome. You are really fantastic. Thanks Why didn’t I think about this? I hear exactly what you’re saying and I’m so happy that I came across your blog. You really know what you’re talking about, and you made me feel like I should learn more about this. Thanks for this; I’m officially a huge fan of your blog.

    SvaraRadera