söndag 4 mars 2012

Mikkeller + Three Floyds Boogoop

Samarbetsbrygder är något som verkligen är på tapeten just nu och det finns ett otal samarbeten. Mikkeller är inblandad i många av dem och så även i denna, här samarbetar han med högt ansedda Three Floyds som bland annat har bryggt Dark Lord.

Vad har samarbetet resulterat i då? Jo, det är ett öl vid namn Boogoop som kommer sig av att den är bryggd med bovete. Den är klassad som ett barley wine och ligger på 10,4%. Lustigt nog är den, trots att Three Floyds har eget bryggeri, bryggd hos De Proef.

Hursomhelst, dags för en recension!

Färgen är disigt orange med ett två fingrar högt vitt skum. Det blir en hel del skumrester på glasets insida.

Doften är frisk och rejält humlig! Det finns tydliga inslag tropiska frukter, krusbär och tallbarr. Det finns också en lite lätt diffus ton som jag inte riktigt kan sätta fingret på, jag misstänker att den kommer från bovetet men jag tycker den påminner om hembakade kolakakor.

Smaken är rejält besk med sköna fruktiga inslag från humlen. Precis som doften så bjuder även smaken på rejält med tropiska frukter och krusbär med en efterbeska med tydliga drag av grapefrukt och tallbarr. Malten får helt klart stå tillbaka för all humle och jag känner främst inslag av ovan nämnda kolakakor när jag kommer till malten.

Ölet är rejält fylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Ah... det här är riktigt, riktigt bra! Men i ärlighetens namn känns det mer som en DIPA än ett barley wine då jag saknar det tydliga djupet i maltprofilen som även de mest humlade amerikanska barley wines brukar bjuda på. Detta blir dock inget minus för det är ett förbannat bra öl helt enkelt och jag hoppas ni fick tag på någon flaska för den slutsåld sedan länge.

Betyg? 4,2 av 5! Kalasbra!

Pris: 99 kr för 75 cl på Systembolaget. Slutsåld.

1 kommentar:

  1. Blir väldigt sugen på att dricka denna butelj nu efter denna recension! // Mattias

    SvaraRadera