tisdag 24 april 2012

Dragets Kanal Dubbel IPA (2012)

Vi kör vidare med fler nyhetsrecensioner. Detta blir något av en repris då den faktiskt kom förrförra året, men eftersom den kommer i år igen kör vi en recension till!

Som ni säkert redan förstått är det Dragets Kanal Dubbel IPA från Nynäshamns Ångbryggeri det handlar om.  Förra gången fick den 3,6 av 5 av David, vad får den idag av mig måntro?

Ölet är klart och orangefärgat med ett cirka en och en halv finger högt beige-vitt skum. Det blir vissa skumrester på glasets insida.

Doften är ingen tropisk fruktexplosion utan är istället otroligt välbalanserad med fina inslag av grapefrukt, lichie och apelsinmarmelad. Det finns också en viss ton av karamellmalt. Doften är något återhållsam utan att för den delen vara tråkig.


Smaken bjuder på betydligt mer än vad doften lovar! Här finns rejäla drag av grapefrukt, mango och tallbarr. Efter en stund tycker jag mig även känna en viss ton av vinbärsblad. Ölet avslutar beskt och relativt torrt.

Vätskan är medelfyllig med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små men friska.

Det är sällen jag blir besviken på något från grabbarna på Nynäs och det blir jag inte heller denna gång. Dock hade jag önskat en liten extra humlekick i aromen, men det smakar och doftar ändå förbaskat bra. En extra eloge för 25 cl flaskan också!

Betyg? 3,8 av 5! Snäppet högre en Davids recension 2010!

Pris: 26:90 för 25 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar