tisdag 10 april 2012

Fristadens Stolta Imperial Stout

Tredje och sista ölet ur min beställning från Eskilstuna Ölkultur är Fristadens Stolta Imperial Stout. Det är, precis som namnet antyder, en imperial stout på 9% bryggd med flera olika sorters specialmalt.

Vi kör på direkt med en recension!

Färgen är nästintill svart med ett ungefär en och en halv finger tjockt skum beige-aktigt skum. Det blir inga skumrester på glasets insida.

Doften är rejält rostad med inslag av kaffe, mörk choklad och lakrits. Det finns också en viss vinös ton med inslag av torkade. Utöver detta finns också en lätt jordig humlearom.

Smaken är precis som doften rejält rostad med inslag av såväl kaffe, lakrits och lyxigt kakao pulver. Även här finns en vinösa inslag med betoning på torkade frukter. Här saknar jag lite djup och sötma.

Vätskan är medelfyllig med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Hmm... jag vet inte om det kanske beror på mina höga förväntningar men jag måste erkänna att jag blev något besviken på denna. Jag hade förväntat mig ett betydligt fylligare och komplexare öl än detta. Visst, det är en stabil imperial stout, men inte så mycket mer än så.

Betyg? 3,5 av 5

Pris: 35:90 för 33 cl på Systembolaget.

1 kommentar:

  1. Lägg till i favoriter!
    /Olle. Linbusamfundet.se ,Bevisa att jag inte är en robot

    SvaraRadera