tisdag 24 april 2012

Slottskällans Kloster 2012

Nu är det dags för en recension av ett öl som varit borta i ett par år men som nyligen kommit tillbaka till Systembolagets hyllor - åtminstone för tillfället. Det är inget mindre än Slottskällans Kloster 2012 som jag talar om!

Vad är det då för ett öl? Jo, det är en belgisk quadrupel eller belgian strong dark ale på 9%. Som om detta inte vore nog, jag menar det är ju inte alltför ofta vi får dricka en svensk quadrupel, så är den dessutom ekologisk.

Vi kör igång med en recension!

Ölet är djupt nyponfärgat och rejält grumlig med ett cirka en finger tjockt smutsvitt skum. Det blir inga skumrester på glasets insida.

Doften är kryddig (fenolisk) och söt-aktig med betoning på plommon, russin och torkade frukter i allmänhet. Det finns dessutom en lätt men väldigt trevlig ton av nykokt nyponsoppa.

Smaken är även den dominerad av torkade frukter och en viss belgisk kryddighet. Tonerna av nypon som jag hittade i doften är närvarande även i smaken. Ölet avslutar sött och alkoholen slår igenom lite lätt.

Vätskan är medelfyllig till fyllig med en relativt hög kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Ah... denna är bättre än vad jag minns den. De har verkligen fått till en gedigen belgisk smak på denna och de har klokt nog låtit blir att filtrera och pastörisera den. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att det var en bättre belgisk belgare!

Betyg? 4,1 av 5! Riktigt bra!

Pris: 31:90 för 33 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar