söndag 1 juli 2012

Brooklyn Local 1

Det var med glädje jag fick reda på att Brooklyn Local 1 kommit in i Systembolagets T9-modul vilket innebär att det är upp till varje butik att ta in den samt att man kan beställa den styckvis till alla butiker. Anledningen till att jag var så glad över detta är att jag efter ett litet smakprov på SBWF förra året fick upp ögonen för ölet.

Vad är det då för ett öl? Jo, det är en ljus belgian strong ale på 9% bryggd med bland annat tysk ädelhumle, socker från sockerrör odlade på Mauritius samt med Brooklyns egna belgiska specialjäst.

Låter det intressant? Då kör vi!

Vätskan är gyllengul och lätt disig med ett cirka två och en halv finger högt vitt skum. Det blir vissa skumrester på glasets insida.

Doften är balanserad och frisk med tydliga inslag av citronlemonad, typiska belgiska kryddor pomerans och koriander samt en lätt örtig humlearom. En fin balans mellan belgisk kryddighet och tysk ädelhumle.

Smaken är oväntat lätt och frisk för sina 9% och smakerna är i fin balans med inslag av såväl citronlemonad och belgisk kryddighet. Det finns också en lätt men på inget vis störande alkoholton som framträder när ölet värms upp i glaset.

Ölet är relativt fylligt med en hög kolsyrehalt. Bubblorna är små och livliga.

Mmm... Det här är riktigt gott och dessutom perfekt att dela på två eller fler. Brooklyn har lyckats göra en riktigt bra och egen tolkning av stilen ljus belgian strong ale. Jag och David drack den till knäckebröd med gubbröra och jag tyckte det passade riktigt bra till!

Betyg? 4,3 av 5!

Pris: 79 kr för 75 cl på Systembolaget.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk god Öl för den pengen, 92p / 100p enligt mig

    SvaraRadera
  2. Den ölen har min stora beundran..

    SvaraRadera