söndag 1 juli 2012

St. Bernardus Tripel


Det är inte varje dag det kommer öl från St. Bernadus till Systembolaget. Förra månaden var dock ett undantag och vi fick deras St. Bernadus Tripel till Systembolaget. Ölet är alltså en tripel och den ligger på 8% samt är efterjäst på flaska. 

Vätskan orange och rejält disig med ett maffigt vitt skum. Det blir endast lätta skumrester på glasets insida. 

Doften är fräsch och kryddig med tydliga kryddiga inslag av apelsinzest och koriander. Det finns också något som jag oftast associerar till veteöl som har inslag av skumbanan. Utöver detta finns en lätt syrlighet som drar åt citrushållet. 

Smaken är oväntat söt med samma kryddiga inslag av apelsinzest och koriander som smaken. Här blir om möjligt veteölstonerna ännu mer påtagliga och det känns nästan som en fusion mellan tripel och veteöl. 

Ölet är relativt fylligt med en hög kolsyrehalt. Bubblorna är små och lätt stickiga. 

Jag måste säga att jag gillar denna även om jag är lite kluven till att den är såpass söt. Personligen vill jag ha mina triplar något torrare. Sötman i den passade dock fint till grillad lax med örtcreme och färskpotatis. 

Betyg?

3,5 av 5! Stabilt och trevligt!

Pris: 24:90 för 33 cl på Systembolaget. Tillfällig nyhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar