lördag 1 september 2012

Avery Ellie's Brown Ale

Fler och fler amerikanska mikrobryggerier börjar nu att buteljera sin öl på burk - något som jag tycker är både praktiskt och kul. Så när jag såg några olika burkar från Avery Brewing på Bishops Arms i Karlstad häromdagen var jag tvungen att dricka en. 

De flesta av burkarna var gamla godingar som jag provat förut men Ellie's Brown Ale hade jag inte provat förut. Det är en brown ale bryggd för att hedra en bryggaren Adams bortgångna hund!

Nåja, vi kör på med en recension!

Vätskan är djupt brun med ett två fingrar hög smutsvitt skumm. Det blir inga skumrester på glasets insida. 

Doften bjuder på generösa mängder karamellmalt och nötiga inslag. Det finns en trevlig ton som påminner om sådan fudge man kan köpa i lösvikt. Det finns också en lätt men välplacerad jordig humlearom. 

Smaken är ganska söt med betoning på karamellmalt och rostade hasselnötter. Det finns också en lätt beska som precis räcker till för att balansera upp ölets sötma. 

Ölet är medelfylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Såhär önskar jag att fler brown ale smakade. Det här är ett öl att dricka till de flesta grillade rätter då alla karamelltoner i ölet matchar perfekt med grillat kött. Jag käkade en Bishops Burger med coleslaw och pommes till - det funkade ypperligt.

Betyg: 3,5 av 5! En god öl i en mindre rolig ölstil!

Pris: 99 kr för 355 ml på krogen.

1 kommentar:

  1. En mycket trevlig brown ale, jag drack den till råbiff på Man in the Moon, och den combon funkade kalas!

    MickeW

    SvaraRadera